Implementation of Whole School Restorative Approaches to Promote Positive Youth Development: Review of Relevant Literature and Practice Guidelines

Laia Mas-Expósito, Virginia Krieger , Juan Antonio Amador-Campos, Rocío Casañas, Mònica Albertí i Lluís Lalucat-Jo

Amb l’Associació Centre d’Higiene Mental Les Corts (CHM) hi col·laborem des de l’any 2017, quan el Pla de Barris, de l’Ajuntament de Barcelona amb el CEB (Consorci d’Educació de Barcelona) inicià el programa “De l’equip docent a l’equip educatiu”, amb la incorporació dels Tècnics d’Educació Emocionals en les escoles i instituts de màxima complexitat.

CHM van contactar amb nosaltres per fer de l’Enfocament Restauratiu Global (ERG) l’eix central de la intervenció dels Tècnics d’Educació Emocional en aquests centres. Des d’aleshores hem fet i compartit moltes coses: formacions als tècnics d’aquest programa amb la Belinda Hopkins, acompanyament i seguiment i avaluacions del mateix que podeu consultar aquí. D’altra banda, hem treballat també amb els equips dels Serveis de Rehabilitació Comunitària de les Corts i Sarrià-Sant Gervasi, amb els CSMIJ, en concret en el programa que tenen d’acompanyament als Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE).

L’aposta de CHM per la restaurativa és clara, doncs, des de ja fa molts anys. Hi dediquen, hi dediquem, molts esforços i molta il·lusió.

Un dels esforços a destacar, ha estat documentar tot el que es fa i promoure la recerca. En el marc de la recerca, doncs, i amb el lideratge de la Laia Mas de CHM, vaig tenir la possibilitat de col·laborar, només una petita col·laboració en relació amb el marc conceptual, en l’article que ara us presento.

En síntesi, l’estudi porta a terme una revisió sistemàtica sobre l’eficàcia de l’ERG a través de 13 estudis. Certament, s’identifica que calen més estudis rigorosos sobre l’ERG, a la vegada, però, també s’assenyala que el desplegament de l’ERG a l’àmbit escolar és encoratjador i pot ser desenvolupat en qualsevol nivell educatiu per a la gestió de la diversitat, la inclusió, la gestió positiva de les relacions i el conflicte i, en definitiva, per a la promoció de la cultura de pau.

Agraeixo la confiança i la proposta a CHM, la feina feta a tot l’equip.

Podeu accedir a l’article clicant sobre la imatge.

Leave a comment

Dia Escolar de la No-violència i la Pau #DENIP2022

27 de gener de 2022 a les 17.30 h

La pau és el camí

M. Gandhi

Com el curs passat (20-21), enguany, el Servei d’Escola i Família del Departament d’educació organitza un Webinar per a la celebració del Dia Escolar de la No-violència i la Pau on l’Enfocament Restauratiu torna a tenir presència. La MHelena Tolosa, psicopedagoga, artista i col·laboradora d’encercle.cat ens parlarà de  L’Enfocament restauratiu en l’àmbit familiar i comunitari i la M.Elena Beà i Noel González, tots dos formadors en restaurativa, compartiran les seves experiències.

Ja fa temps que tenim clar que desenvolupar l’ERG en tots els àmbits, però mol especialment en l’àmbit escolar, és fer cultura de Pau, específicament cultura de Pau Positiva, que no se centra en l’absència de guerra sinó que, com diuen Caireta i Barbeito, és «el procés de realització de la justícia en els diferents nivells de relació humana. Un concepte dinàmic que ens porta a aflorar, afrontar i resoldre els conflictes de forma no-violenta i el fi de la qual és aconseguir l’harmonia de la persona amb ella mateixa, amb la naturalesa i amb les altres persones… Un procés en constant construcció, no és un estat o un temps de pau sinó un ordre social de reduïda violència i elevada justícia».

La Pau Positiva cal preparar-la i lluitar-la cada dia, els processos proactius i responsius que ens proposa l’ERG ens ajuden a fer-ho i la coherència amb els valors i principis que el sustenten la fonamenten.

No us perdeu el webinar!

Gràcies, David Sanahuja i, per extensió, al Servei d’Escola i família per promoure l’ERG i donar-li lloc el dia de la no-violència i la pau. I gràcies a totes les persones que esteu treballant per al seu desenvolupament. Només cal obrir els ulls al món proper i llunyà per saber que necessitem Pau Positiva ja!

Per cert, si voleu aprofundir en els conceptes de Pau, Violència i Conflicte i dotar-vos d’activitats per treballar-los a l’aula, no deixeu de llegir aquest document:

Introducció de conceptes, pau, violència i conflicte. Marina Caireta i Cecile Barbeito. Escola Cultura de Pau. UAB.

Leave a comment

“Fem cercles, cuidem les relacions. Avaluació del programa de formació sobre l’Enfocament Restauratiu Global dirigida als equips educatius del Pla de Barris de Barcelona.”

Sobre l’article publicat a la revista “Àmbits de Psicopedagogia i Orientació”. Nº 55 (3a. època) novembre 2021 p. 82-95.

“Moltes vegades no ens centrem en l’evidència, sinó en intuïcions que tenim els mestres. Si tinguéssim les dades, si poguéssim cocrear i treballar conjuntament amb els investigadors, seria molt més fàcil: afinaríem molt més com desenvolupem les praxis amb els infants i joves”.

Pilar Gargallo

En el marc del Pla de Barris impulsat per l’Ajuntament de Barcelona i el CEB s’ha endegat un programa (fins al curs passat Servei de Suport i Acompanyament Emocional -SSAE-) anomenat “Fem cercles, cuidem les relacions” on l’eix de la intervenció -dels tècnics que promouen el seu desenvolupament en els centres- és l’Enfocament Restauratiu Global (ERG) i, especialment, els cercles proactius.

El programa inclou una formació dirigida a l’equip educatiu pel que fa a l’ERG en general, i els següents objectius específics:

  1. Capacitar els assistents en la facilitació de cercles proactius (temps de cercle i cercle de paraula).
  2. Capacitar els assistents en habilitats socioemocionals clau com l’escolta activa, atenta i empàtica i la comunicació no-violenta.
  3. Introduir els principis restauratius de B. Hopkins, processos responsius informals i preguntes restauratives.

El programa gestionat per l’entitat CHM, ja s’havia desenvolupat com a Servei des de l’any 2017. L’avaluació que es presenta en l’article publicat per la Revista “Àmbits de Pedagogia i Orientació”. Nº 55 (3a. època) novembre 2021 p. 82-95, mostra les dades obtingudes pel que fa a la satisfacció general, el canvi de mirada en relació amb la gestió de les relacions i el conflicte i, finalment, la transferència a l’aula i al centre dels processos restauratius proactius i responsius.

La formació es va dirigir als equips directius, tutors/es, docents, especialistes i referents de convivència dels centres educatius del Pla de Barris en què el SSAE desplegava la seva intervenció durant el curs 2019-2020. Es van crear quatre grups de formació de forma paral·lela en els districtes d’Horta-Guinardó, Sants-Montjuïc, Sant Andreu i Sant Martí. Mentre que al districte d’Horta-Guinardó la formació es va dirigir a tot el claustre d’una mateixa escola; a la resta de districtes la formació va incloure professionals de diferents centres educatius de primària i secundària. Les persones formadores van ser professionals del SSAE organitzats en equips de dues o tres persones facilitadores segons districte. El màxim de participants es va establir en 20 persones per cadascun dels grups. Es van obtenir respostes de 47 participants.

Els resultats de l’avaluació de la formació realitzada apunten:

  1. Un alt grau de satisfacció de les persones participants, així com un alt grau d’interès en els continguts treballats.
  2. Un nivell alt de transferència dels continguts del curs a les aules incloent la pràctica de les competències socioemocionals i de les metodologies treballades.
  3. Un encaix entre el contingut de la formació i les necessitats dels centres educatius de disposar de recursos per millorar la gestió de les relacions i els conflictes, i específicament dels centres que formen part del Pla de Barris i que són centres d’alta complexitat.

En l’article trobareu una explicació més detallada de la formació i els resultats. Ens queda pendent avaluar l’impacte directament en els infants i també en relació amb les famílies i la comunitat en general. Molta feina a fer i avaluar.

Trobareu l’article enllaçat aquí baix i també a la web de la revista (tant en català com en castellà).

Tot i que l’estudi no és generalitzable (N=47), sí amplia l’evidència que la formació en l’ERG es percep útil i transferible al centre i a l’aula per a la gestió de les relacions; tal com ja feia referència a Pomar (2013), per exemple, que va dur a terme un estudi d’avaluació en relació amb la incorporació de les pràctiques restauratives en la formació inicial de professorat i els resultats assenyalaven un alt grau de satisfacció i transferència. I també Albertí (2016) que assenyalava un alt grau de satisfacció i un alt nivell de transferibilitat del contingut d’una formació similar. També a Albertí, M i Zabala, O. (2018) on s’aporten algunes dades quantitatives que indiquen una disminució significativa de les intervencions “punitives” en convivència i algunes conclusions identificant elements facilitadors per al desplegament de l’enfocament com: la implicació de l’equip directiu, la connexió amb el pla d’acció tutorial, la necessària avaluació i la concreció d’un seguiment amb un expert.

Avaluacions d’aquests tipus són un petit pas, a la vegada si els equips educatius senten que l’ERG és un camí a seguir i que els aporta eines útils per a la gestió positiva de les relacions i els conflictes ens motiva a seguir endavant. I, el que és més important, ens serveix per treballar a partir d’evidències compartides amb els professionals superant el funcionament a través d’intuïcions.

Per últim, motivar-vos a realitzar avaluacions de tot allò que aneu desenvolupant, en general, i, específicament pel que fa a l’ERG. Si voleu contactar amb nosaltres sobre qualsevol aspecte relacionat amb l’avaluació o acompanyament al desplegament de l’enfocament, ho podeu fer aquí.

Gràcies a tot l’equip SSAE: Sonia Caja, Maria Isabel Calsina, Èlia Carpio, Laia Ferragut, Mairi Garcia, Sílvia Garcia, Carola Marimon, Laura Micó, Núria Ortuño, Marta Pujol, Tània Subirats, Marc Tébar i Joan Tous per la feina feta. A les persones coordinadores: Mercè Triay (CHM) i Guillermo Gorostiza (CEB) i a Laia Mas i CHM per promoure la restaurativa i la recerca.

Leave a comment

Manifest Restauratiu a l’Institut Salvador Seguí

Res és més contagiós que l’exemple!

Olga Zabala.

Cap d’Estudis i Coordinadora de Convivència de l’Institut Salvador Seguí

15 de desembre de 2021

Com a Cap d’Estudis i coordinadora de convivència de l’Institut Salvador Seguí, sempre intento, conjuntament amb l’equip educatiu, cercar idees per promoure la cultura restaurativa i la seva pràctica al centre.

Aquest curs (21-22) inspirant-nos en la proposta que fa M.C. Boqué -professora de la Facultat Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, impulsora i referent de la mediació en l’àmbit escolar a Catalunya- en el seu últim llibre: Prácticas Restaurativas para la prevención y gestión de los conflictos, hem escrit el nostre Manifest Restauratiu.

Escriure el Manifest ha estat una manera de generar un marc restauratiu per a tota la comunitat educativa: alumnat, professorat, tutors/es, famílies i, també, l’entorn, ja que defineix els reptes, actituds i valors restauratius que compartim i volem posar en pràctica cada dia a la nostra comunitat educativa.

Ens plantegem fer ús del document internament, com a línia base que impregni de cultura restaurativa les accions quotidianes: tutories, entrevistes amb famílies, reunions de coordinació d’equips, la gestió de les relacions i el conflicte. I, a la vegada, que s’estengui al nostre entorn proper: entitats del barri, empreses o d’altres professionals que treballin en col·laboració amb el centre.  

L’hem publicat a la pàgina web de l’Institut, per tenir-lo ben accessible i per compartir-lo amb tothom que hi pugui estar interessat. El trobareu aquí: https://agora.xtec.cat/iessalvadorsegui/portada/manifest-restauratiu-de-linstitut-salvador-segui/

Per acabar, us deixo amb la referència del llibre de la M.C Boqué, sempre un plaer llegir-la i font d’aprenentatge seguir-la!

Boqué, M.C (2020). Prácticas Restaurativas para la prevención y gestión de los conflictes. 20 Círculos de palabra y una Asamblea en el aula. Madrid: Narcea

Leave a comment

Webinar: Conviure per aprendre. #DENIP21

Si volem un món de pau i justícia cal posar decididament la intel·ligència al servei de l’amor.

Antoine de Saint-Exupéry

Per celebrar el Dia Escolar de la No-violència i la Pau 2021, la Direcció General d’Atenció a la Família i la Comunitat educativa va organitzar un webinar per compartir línies marc, objectius i novetats relacionades amb la gestió de la convivència que inclouen l’enfocament restauratiu.

Nosaltres hi vam participar explicant l’Enfocament Restauratiu Global i la seva relació amb la cultura de pau. A la vegada, es van explicar experiències restauratives en diferents escoles i instituts. Montse Pedrol, directora de l’Institut Can Periquet, ens va explicar què vol dir ser un Institut Restauratiu, i la Rosa Blasi i la Judit ens van explicar què fan a l’escola Àgora, com implementen els cercles i com utilitzen les preguntes restauratives per a la gestió dels conflictes. També es van presentar altres experiències en relació amb l’aquiproubullying i les funcions dels equips d’assessorament i orientació en llengua, interculturalitat i cohesió social.

Amb ganes que les accions es converteixin en un pla de treball estratègic dotat de recursos amb objectius clars i específics, indicadors i avaluacions.

Agraïda per l’oportunitat de participar i explicar l’ERG i per tot el que s’està fent. Contenta d’haver compartit i emocionada per les experiències restauratives i per les formacions endegades.

Innovar en convivència és humanitzar i humanitzar és fer cultura de pau, no us sembla?

Poquet a poquet anem fent camí.

L’educació és un acte d’amor, per tant, un acte de valor.

Paulo Freire

Leave a comment

La restaurativa a casa. Conversem sobre l’impacte de l’enfocament restauratiu i les seves pràctiques en la gestió de les relacions i el conflicte a casa

Vaig necessitar força temps per desenvolupar una veu, i ara que la tinc no callaré.

Madeleine Albright

Quan vam col·laborar amb el Servei Escola i Família per muntar l’espai: una comunitat escolar restaurativa i resilient ens va semblar molt important poder apropar la restaurativa a la família, per això, amb la M. Helena Tolosa, pedagoga i experta en resolució de conflictes, vam fer un document que vam titular: Enfocament restauratiu a casa. Principis i preguntes restauratives, cercles i reunions restauratives, però no ens vam voler quedar aquí, per aprofundir-hi vam decidir muntar una conversa amb quatre dones: l’Aida C. Rodríguez, la Mireia Núñez, la Gala Almuedo i l’Elisenda González, totes mares i professionals de l’àmbit de l’educació, la gestió de les relacions i el conflicte, pedagogues, psicopedagogues, mediadores i investigadores. Totes, a més a més, especialitzades en l’enfocament restauratiu, col·legues i companyes amb les quals fem camí, compartim experiències i aprenem juntes.

En el moment de trobar-nos per gravar la conversa vam decidir estructurar-la entorn els cinc principis que proposa B. Hopkins perquè entenem que es poden convertir en les pedres angulars per a la creació d’una cultura restaurativa en qualsevol comunitat, també a casa.

M. Helena, Eli, Gala, Mireia i Aida no se m’acut res millor per avui, 8 de març, que donar-nos veu en aquest petit racó que és encercle.cat que va néixer per compartir la restaurativa, els seus valors i les seves pràctiques amb tothom. Doncs, això fem!, compartir i construir de manera conjunta cultura restaurativa que és, també, cultura de pau. Gràcies.

Una família restaurativa dona veu i escolta a tothom des del respecte i el no judici; acull les emocions i en facilita la seva expressió; entén que les conductes desafiants responen a necessitats no cobertes -són un senyal que ens avisa que quelcom no està bé- i que cal, per tant, identificar aquestes necessitats i mirar de trobar estratègies per donar-hi resposta; des de la responsabilitat, la col·laboració i, si cal, la reparació.

M. Helena Tolosa, Mònica Albertí

A totes les famílies, esperem que la conversa us inspiri.

Vídeo 1. Principi 1. Punts de vista, obertura i escolta
Vídeo 2. Principi 2 Pensaments i emocions
Vídeo 3. Principi 3 Afectació i objecte per parlar
Vídeo 4. Principis 4 i 5. Necessitats i responsabilització

Leave a comment

Vídeo didàctic: “A l’escola i a l’Institut conversem de manera restaurativa”

Amb l’Elisenda González, la M. Helena Tolosa i la Judit Vallès, hem creat el vídeo “A l’escola i a l’institut conversem de manera restaurativa” amb la idea d’oferir materials audiovisuals didàctics que ens permetin entrenar-nos en les habilitats de facilitació de processos restauratius responsius.

El vídeo mostra una conversa restaurativa entre una professora/facilitadora -entrenada en processos restauratius- i una alumna d’un centre imaginari que ja ve implementant les pràctiques restauratives tant a nivell proventiu com responsiu. Dura 16 minuts i per això l’hem dividit de la següent manera.

  • Vídeo 1: Fases 1, 2 i transició
  • Vídeo 2: Fases 3, 4 i 5

Acompanyem el vídeo amb una unitat didàctica i l’associem al manual de butxaca posa’t el barret restauratiu publicat pel Departament d’Educació dins de l’espai una comunitat educativa restaurativa i resilient. També anirà bé tenir a mà el joc de cartes o un llistat de necessitats i treballar la diferència entre necessitat i estratègia que trobareu ben explicada en el document: comunicació noviolenta, una actitud i un llenguatge de pau.

Per treure’n el màxim partit us recomanem, com a seqüència didàctica, identificar primer totes les fases del procés i les habilitats clau amb el manual de butxaca, veure el vídeo 1 i utilitzar la proposta didàctica per fer-vos preguntes sobre el que heu vist. Un cop treballades aquestes fases podem veure la segona el vídeo 2, fases 3,4 i 5 i aprofundir en les mateixes fent servir les preguntes que trobareu a la proposta didàctica.

Un cop fet això, només ens quedarà practicar, ho podem fer en un entorn segur a través de roleplayings utilitzant tècniques d’observació i feedback.

Esperem que tot plegat us sigui útil!

Leave a comment

Growing a Restorative School-from intention to everyday practice. Saturday 6th March 10-13 h (GMT). Online.

M. Stowe, directora de Connect RP, amb la col.laboració de la Universitat de Maynooth (Irlanda), organitza aquesta jornada per compartir experiències de les comunitats educatives Irlandeses, i dialoga amb D. Vaandering i B.Hopkins, pioneres, expertes i referents de l’ERG a l’àmbit escolar. Tots els beneficis de la jornada es donaran a Barnardos Children’s Charity.

Més informació aquí

Leave a comment