La comunicació noviolenta va a l’escola

«Un ésser humà és part de la totalitat, anomenada per nosaltres “univers”, una part limitada en el temps i l’espai. S’experimenta a si mateix, els seus pensaments i sensacions, com separat de la resta, això és una mena d’il·lusió òptica de la seva consciència. Una il·lusió que és una forma de presó, que ens limita als desitjos personals i a sentir afecte només per les persones més properes. La nostra tasca ha de ser alliberar-nos d’aquesta presó, estendre el nostre cercle de compassió i abraçar tots els éssers vius en tota la seva bellesa.»

Einstein citat per Monbiot al New York Times, 29 de març del 1972

Sempre ens hem imaginat una comunitat escola amable, empàtica, compassiva i lliure de violències. Imaginar l’escola així facilita la cerca d’eines facilitadores d’allò que imaginem, la comunicació noviolenta (en endavant CNV) és una actitud i un llenguatge de pau que promou una escola amable, ja que desenvolupa empatia i compassió, cap a un mateix, les altres persones i tots els éssers vius. De fet, pesem que el canvi que requereix el sistema escolar avui ha d’esdevenir des d’aquest lloc, un lloc que lluiti per pacificar-se i humanitzar-se i, per tant, que promogui el desenvolupament de les habilitats necessàries per aconseguir-ho. Aprendre comunicació noviolenta és aprendre pau +, és fer PAU.

El dossier, que s’emmarca dins de l’espai “Una comunitat educativa restaurativa i resilient“, dins del projecte de convivència, vol ser un pas -un passet- per facilitar aquest canvi de ser (persona i comunitat educativa), de relacionar-nos i de fer (pau+) que enllaça directament amb l’enfocament restauratiu. Hi trobareu una descripció dels 4 passos de la CNV i activitats per fer a casa i a l’aula, tot això acompanyat d’exemples pràctics i material.

La CNV parteix d’observacions i no de judicis, ens anima a expressar emocions i necessitats i a fer peticions en lloc d’exigències. Diríem que qualsevol procés restauratiu és, en si mateix, un exercici de CNV i, a la vegada, és una actitud d’obertura cap a un mateix i cap a l’altre que vol superar models relacionals de domini-submissió, en definitiva, models violents i patriarcals tan presents en la nostra societat.

M.B Rosenberg va anar allà on el conflicte era present per pacificar relacions i comunitats. Parlava d’escoles i comunitats girafes, aquelles que parlen des del cor i on es posa al centre les persones. Va escollir la girafa, un dels animals terrestres amb el cor més gran, com a símbol de la CNV, un llenguatge que inspira compassió i relacions positives en totes les àrees de la vida. Va escollir el xacal per representar aquella part de cadascú que pensa, parla o actua de manera desconnectada de la consciència emocional i les necessitats. Un xacal és simplement una girafa amb un problema de llenguatge, d’autoempatia i empatia cap a l’altra persona.

La pràctica del CNV implica reconèixer i fer-nos amics dels nostres xacals donant-los la benvinguda a la consciència i permetre fer visibles les nostres emocions i necessitats. En fer-ho de forma compassiva i lliure de judici podem viure la vida de manera més satisfactòria i pacífica. Com a amic, el xacal ens transmet un missatge similar a aquest: és poc probable que se satisfacin les nostres necessitats si continuem tal com ho estem fent. D’alguna manera el nostre xacal ens avisa: cal prendre temps per trobar la manera de sentir i pensar girafa abans de parlar.

T’atreveixes a identificar els senyals que t’envia el teu xacal per sentir i parlar girafa?

Camina la CNV!

Us animem a llegir el dossier i a practicar CNV, adjuntem el tríptic que inclou perquè us feu una primera idea del que trobareu.

Per saber-ne més:

  • Ansembourg, T. i Van Reybrouck, D. (2017). La paz se aprende. Comunicacion noviolenta, mindfulness y compasión: prácticas para el desarrollo de una cultura de paz. Barcelona: Arpa.
  • Faber, A. i Mazlish, E. (2002). Com parlar perquè els fills escoltin i com escoltar perquè els fills parlin. Barcelona: Medici.
  • Rosenberg, M. B. (2016). Comunicación noviolenta. Un lenguaje de vida. (3a edición revisada). Barcelona: Acanto.
  • Rosenberg, M. B. (2011). Resolver los conflictes con la comunicación noviolenta. Barcelona: Acanto
  • Rosenberg, M. B. (2005). Educar a los niños des del corazón. Ser padres según la comunicación NoViolenta. Barcelona: Acanto
  • Rosenberg. M. B. (2014). El sorprendente proposito de la rabia.  Barcelona: Acanto.
  • Rust, S. (2015). Cuando la jirafa baila con el lobo. Obelisco: Barcelona
  • Shari Klein i Neill Gibson. (2003). ¿Qué le hace enfandar?. 10 pasos para transformar el enfado i que todos salgan ganando.
  • Stappen, Anne i Augagneur. J. (2010) Cuaderno de ejercicios de comunicación noviolenta. Barcelona: Urano

Tallers de Marshall B. Rosenberg a YouTube

Participar en un taller de Marshall B. Rosenberg era tota una experiència, tenim la sort de disposar d’un taller sencer gravat del que us facilitem l’enllaç, us servirà per aprofundir en els conceptes i veure exemples pràctics.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *